Resultaten

U bent hier: Home Verhalen Wegaanleg Het succes van de E8-Expres

Het succes van de E8-Expres

199 x bekeken

De E8-Expres voor zijn eerste rit in 1964.
- fotoarchief Brusse

2017, een stuk E30 nabij Hengelo.
- foto: Jonne Teeselink

2017, de route van de E30 door Nederland.
- afbeelding overgenomen van wegenwiki.nl, valt onder de "GNU Free Documentation License 1.2"

Bron: Diverse auteurs

De locatie

Op de foto de ‘E8 Expres’ in 1964. Herman van Heek zit achter het stuur, terwijl burgemeester Thomassen bij de passagiersstoel poseert voor fotograaf Brusse. Met de antieke Ford reden ze naar het Binnenhof in Den Haag. De rit van destijds zo’n drieënhalf uur was een publiciteitsstunt. Er moest steun en geld komen bij het parlement voor een betere verbinding tussen het westen en het oosten van het land.

16 september 1950 werd in Genève een verdrag ondertekend waarin de constructie van Europese hoofdverkeerswegen werd vastgelegd. Deze E-wegen zouden nationale grenzen overbruggen en moesten voldoen aan stricte regels. Onder meer breedte (afhankelijk van hoeveelheid verkeer), ligging en beplanting langs de kant waren vastgelegd door de Europese economische commissie van de Verenigde Naties. Deze kende de ook nummers van de wegen toe. Het traject Londen-Moskou werd de E8.

Wim Thomassen werd in 1958 aangesteld als Enschedees burgemeester. Hij was erop gespitst geld in de rijksbegroting vrij te krijgen voor de E8 verbinding naar Twente. Samen met een aantal andere gemeentes richt hij in 1960 de Belangengemeenschap Twente Oost-Gelderland (BETOG) op. Als voorzitter hiervan dringt hij bij minister Van Aartsen van verkeer en waterstaat aan op een volledige E8 aansluiting in 1968. Maar in de begroting van 1963 wordt enkel geld gereserveerd voor het stuk E8 tussen Hoevelaken en Terschuur. Een wegdeel van in totaal vijf kilometer, op nog honderd kilometer afstand van Twente!

Bij KRO’s landelijke tv-programma ‘Brandpunt’ geeft Thomassen begin 1963 uitleg over het belang van de E8 verbinding. De BETOG houdt het onderwerp actueel, en met succes! Er worden vragen gesteld vanuit de Eerste Kamer, en minister Van Aartsen zegt toe dat de E8 ‘urgent’ is. Bij een provinciebezoek in 1964 komt hij op zijn woorden terug, “de E8 is niet urgenter dan andere wegen”. Een andere aanpak was nodig. De ‘Werkgroep E-8’ wordt opgericht. Naast de gemeentes, neemt ook het bedrijfsleven hier aan deel. Een ingehuurd PR-bureau verzorgd publiciteitsacties, en een maandelijkse nieuwsbrief. Onder de actienaam “GeEft 8” wordt besloten de nieuwsbrief elke maand persoonlijk naar het parlement in Den Haag te brengen, met als blikvanger een antieke Ford.

‘Oost en West vragen nieuwe E8’. ‘Wij antiek? De E8 is even oud!’. De met slogans versierde wagen trekt genoeg aandacht als burgemeester Thomassen op 8 september 1964 voor het eerst op het Binnenhof aankomt. Voor de aanwezige pers doet hij de werkgroep doelstellingen uit de doeken. Meer geld bij de rijksbegroting van 1965, de aanleg van een brug over de IJssel, voltooiing van de gehele Holland-Twente-route op zo kort mogelijke termijn.

Een jaar lang heeft de E8-Expres de nieuwsbrief bezorgd, meestal met burgemeester Thomassen en zijn voorlichtingschef Brouwer als ingezetenen. Meer dan eens met promotiemateriaal om uit te delen. Met oudjaar kregen de Haagse politici een ‘E8’ ganzenbord variant om thuis te spelen. Het spel was ontworpen om nooit uit te kunnen spelen, net zoals de echte E8 nooit klaar leek te komen. Jaren later vertelde Brouwer in een interview, dat de burgemeester in drukke tijden soms na een paar straten weer uit de auto sprong. Ging hij werken in ’t stadhuis, en kwam de dag erna met de trein naar Den Haag. Daar haalde Brouwer hem met de A-Ford van het station om naar ’t Binnenhof te karren.

De politici leerden de oosterlingen en hun antieke Ford te waarderen. Rijkswaterstaat nodigde de oude Ford zelfs uit toen in Hoevelaken de eerste spa voor de E8 de grond inging. Het werd de laatste rit van de E8 Expres. Een Amsterdams garagebedrijf neemt deze over voor gebruik bij trouwerijen in de hoofdstad. In 1972, bij de opening van de nieuwe IJsselbrug in Deventer haalt de werkgroep het oude Fordje nog één keer terug. Met de opening van de brug door prins Claus was een traject van 75 kilometer, van Hoevelaken tot Holten, nu verbonden via de E8. Aan het eind van de festiviteiten, juist toen een afgevaardigde van de Werkgroep E-8 zijn toespraak afrondde, kwamen Thomassen en Brouwer toeterend in de wagen het podium oprijden!

Afronding van het E8 traject naar Twente kwam pas halverwege de jaren ‘80. De route kreeg toen de naam E30. Aansluiting met Duitsland kwam pas in de jaren ’90. Hoeveel invloed de E8-expres op de aanleg heeft gehad is niet te zeggen. Maar dat het Twentse land tussen Regge en Dinkel niet vergeten werd, daar is wel voor gezorgd!



Tekst: Marijn Smeehuijzen
Bron: Knipselmap Stadsarchief Enschede

Reacties

Er zijn nog geen reacties
Login om te reageren
slider