Resultaten

U bent hier: Home Verhalen Gebouwen en monumenten Burgerzaal in het stadhuis

Burgerzaal in het stadhuis

346 x bekeken

Rust, waardigheid en eenvoud waren de kernwaarden die Rotterdams ingenieur Gijsbert Friedhoff bij zijn ontwerp van het Enschedese stadhuis in gedachten had. De gemeenteraad van 1929 wilde een gebouw dat welvaart zonder weelde uitstraalde. De Burgerzaal, eerst functioneel als Raadhuiszaal, heeft daarbij een belangrijke representatieve functie.

De ontvangst van koninklijk bezoek, publiek debat, exposities, de Stadsherberg rond kerst vinden allemaal plaats in de Burgerzaal. De zaal functioneert tweezijdig als bijeenkomsthal en eretrap naar de bovenliggende galerij, waar statieportretten van prinses Beatrix, prinses Juliana en prinses Wilhelmina in het voor Friedhoff zo karakteriserende spel van donker en licht op de bezoekers toezien. De ‘Gusta’ kalkstenen vloer is geïmporteerd uit het Zweedse Öland. De oplettende bezoeker zal hier de nodige orthoceras fossielen zien, restanten van leven circa 450 miljoen jaar geleden.

De muur onder de galerij wordt gesierd door oude handgeweven tapijten, hun kleur vervaalt met het verstrijken van de jaren. Daartegenover staan zeven indrukwekkende glas-in-lood ramen die in hoofdzakelijk blank ornamentglas het verhaal van Enschede in 1933 vertellen. Links de oude stad, het ontstaan van de katoenverwerkingsindustrie waarmee Herman van Lochem begon toen hij Enschede introduceerde met de bombazijn. Het middelste raam toont de stad in 1930. Treinverkeer, havenkranen (het Twentekanaal was in aanleg), pakhuizen, kantoren en fabriekspijpen. Rechts Enschede als moderne textielstad. We zien arbeiders, het ritmische lijnenspel van de machines en Edo Bergsma als overziend burgemeester. Tussenliggende ramen vertonen de oude elementen water, vuur, lucht en aarde.

Bovenaan de eretrap vinden we in de ruw gestucte muur – onderdeel van de traditionalistische architectuurstijl die Friedhoff aanhield - een van de weinige versieringen die bij de bouw geplaatst zijn. Het is een beeldhouwwerk in mahonie met een folkloristisch Twents tafereel. Een bruidspaar onder de Pinksterboog, omgeven door boertjes die een Palmpasen boog vasthouden. Aan de overzijde van de zaal hangt een groot wandbord, afkomstig uit verenigingsgebouw ‘Algemeen Belang’ te Hengelo. In woord en beeld worden hier de gewoonten van Twickelse boeren begin 20e eeuw verteld, van oogsten tot klootschieten.

Minder voortvarende tijden komen ook naar voren in de Burgerzaal. Aan de voet van de eretrap staat het beeldje ‘De Stille Tocht’. Geschonken door het gemeentebestuur van Hengelo gedenkt het de vuurwerkramp die de stad trof in het jaar 2000.
Op de plaquette aan de muur iets verderop wordt de telkens wisselende op- en neergang in de historie van het stadhuis treffend verwoord:

“In een tijd van welvaart en vooruitgang werden de plannen voor dit huis der gemeente aanvaard. In een tijd van grote werkloosheid en teruggang op stoffelijk gebied werd het raadhuis voltooid en in gebruik genomen. Zo verrees dit gebouw, een schakel tussen op- en neergang in het maatschappelijk leven, als een plaats waar in de wisselende loop der tijden het gemeenschapsbelang steeds richtsnoer moge zijn voor het gemeentebestuur.”



Tekst: Marijn Smeehuijzen
Geraadpleegde bronnen:
Roelink, H. [eindredactie] (2008). Stadhuis Enschede, een bijzonder gebouw. S.l. : s.n.
Stadsarchief Enschede
Information Office Gemeente Enschede. The townhall of Enschede. Enschede : Printing-trade Te Sligte
Stadsarchief Enschede
Nijland, T.G., Dubelaar, W. (2015). Gusta. Geo.brief, nr. 3

Bron: Stadsarchief Enschede, Tom Niemeijer

Reacties

Er zijn nog geen reacties
Login om te reageren
slider